Mariaslekrum

Barns utveckling - Språklig medvetenhet.

Av Maria - 2009-03-04 15:05

Språklig medvetenhet innebär att man distanserar sig till språket

 och reflekterar över det.

 Man ger akt på ordens form och funktion,

 snarare än på deras betydelse.

Betydelse och form är två sidor av samma fenomen-språket.

Språklig medvetenhet inbegriper en omdirigering av uppmärksamheten

 från betydelsesidan till formsidan.

Enkelt uttryckt handlar det om att skilja orden från dess betydelse.

 Att lyssna på hur orden låter-istället för att tänka på vad orden betyder.

 

Man brukar dela upp språklig medvetenhet i följande delar:

Fonologisgt medveten=medveten om ljud.

Ljud

Stavelser

Lysnna

Rim

Ramsor

Morfologiskt medveten=medveten om ord.

Ord

Rim

Ramsor

Sånger

Lyssna

Syntaktisk medvetenhet=medveten om om satsbyggnad.

Meningsbyggnad

Grammatik

Sagor

Samtal

Sånger

Lyssna

Pragmatisk medvetenhet=medveten om språkets användning.

Hur man använder språket.

Högläsning

Samtal

Lyssna

Språklekstuga=genom detta ovan så kommer barnen att bli:

Bra läsare

Bra skrivare

Bra språk

Bra tal

Bra självbild

 

I förskolan bör vi eftersträva att öva alla dela

r av den språkliga medvetenheten.

 Det som är nytt är att vi samlar alla bitar under ett "tak",

 som vi kallar "språklig medvetenhet",

 och att vi arbeta mer strukturerat.

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards