Det är oehört viktigt för barn att få höra
språket talas, berättas och läsas!
På så sätt lär de sig att skilja mellan språkets
form och deras innehåll, något som
är viktigt för den kommande språkinlärningen.
Börja gärna med bilder, berättelser och
böcker mycket tidigt - helst innan barnet
fyllt 1 år!
Var uppmärksam på hur långt
tålamodet räcker och var intresset finns.
För en del barn är det rösten som är viktig,
för andra är det bilden.
Att höra sagor läsas eller berättas ger barnet
ordförråd, talspråk och språkförståelse.
Det stimulerar fantasin, leken och
tänkandet och ger kunskap.
När?
Oftast används högläsning som en
avkopplande stund vid nattningen hemma eller
vid middagsvilan på förskolan.
I och för sig är det mysigt,
men en del menar att det är
synd att sagoläsning förknippas med trötthet
och vila.
Istället borde man läsa för barn
när de är som mest vakna och mottagliga,
eftersom boken, bilderna och berättelserna
kan få en så avgörande betydelse för barnets
kreativitet och språkinlärning.
Viktigast är dock: Läs något varje dag!
Hur?
Det är viktigt...
* med rutiner.
* att läsa vid en särskild plats i rummet.
* att sitta bekvämt (annars byter barnen ställning hela tiden)!
* att ha ögonkontakt och närhet.
* att samma person läser färdigt hela sagan.
* med lugn och ro. Vi ska värna om barna behov
av lugn och ro och en stunds stillhet.
Försök gå in i barnens värld och tänk
på att... barn har ingen brådska.
I alla kulturer har man "kurat skymmning".
Respektera den lilla stunden och träna
barnen i att lyssna.
En "stör - oss - inte - skylt" är bra!
Låt så många sinnen som möjligt beröras:
Gör det lite magiskt, mysigt, mystiskt.
Använd:
* tända ljus, svag musik, rökelsedoft (eller doftljus).
* tunna, vackra tyger (blanka, skimrande)
men också med päls, sammet och säckväv behövs för det taktila!
* färger - guld, glitter, rött, orange, lia...
(varma färger ger ett tryggt klimat).
* trollspö.
* sagopåse, sagoväsaka eller sagoskrin
(att förvara dagens saga i, med saker som illustrerar).
* handdockor, fingerdockor.
* bilder.
* klä ut sig själv ibland, med till exempel
en katt, sjal eller prinsesskrona.
(En liten förklädnad räcker, annars blir det skrämmande)!
Sagoramsa.
Börja sagostunden med en speciell ramsa varje dag,
ett slags förtrollad besvärjelse:
T.ex "I sagans skog" eller "Ringeli, ringeli rosen".
För de barn som är i början av sin tal- och språkutveckling
underlättar du genom att använda konkret material
Lek och ha roligt!