Mariaslekrum

Utveckling för olika åldrar.

Av Maria - 2009-09-01 12:50

Man möter många föräldrar i det här jobbet som jag har 

och många är oroliga varför deras barn inte pratar eller pratar konstigt.

 Här kommer lite tips och tänk på att alla barn utvecklas olika.

 De är olika individer.

 

TÄNKBARA ORSAKER TILL TALSVÅRIGHETER. 

Hörselnedsättning medför försening av talutvecklingen.

 Det är därför viktigt att så tidigt som möjligt pröva hörseln

 vid flera olika tillfällen.

 

Hjärnskador som ger förlamning i talmuskulaturen kan försvåra talutvecklingen.

 

Utvecklingsstörning har som sitt säkraste tecken försenad eller avstannad

språkutveckling och bristande förmåga att förstå innebörden av ord.

 

Gomdefekter - bristfälligt utvecklad, kluven och förlamad

 gom ger talsvårigheter.

 

”Polyper” eller ”körtel bakom näsan” gör att barnet låter täppt.

 

För kort tungband gör tungspetsens rörelser inskränkta.

 Tungans rörlighet är viktig vid uttal av r - l - d - t - och n - ljuden.

 

Klumpig eller för liten tunga orsakar ofta suddigt tal.

 

Tandställningsfel kan bidra till talsvårigheter.

 Tum - och fingersugning eller användande av napp

 ligger ibland bakom ett felaktigt bett.

NÅGRA ALLMÄNNA RÅD. 

Tala tydligt och inte för fort.

 

Kontrollera barnens hörsel noga.

 Hörseln har avgörande betydelse för tal - och språkutvecklingen.

 

Låt barnet tala färdigt. Fyll inte i.

 

Undvik att själv tala småbarnspråk.

Tänk på att barnen lätt tar efter.

 

Svara på barnens frågor.

 

Tjata inte på barn - allra minst om de har talsvårigheter.

 

Var lyhörd och hjälp invandrarbarnen,

 för talutvecklingen sker i långsammare takt hos barn

 som måste anpassa sig till två språk.

 De kan också ha svårigheter med ljudbildning och satsmelodi

och behöver därför ofta extra hjälp.

”NÄR ÄR DET DAGS ATT BÖRJA OROA SIG?” 

Om ett barn alltid är tyst oavsett ålder.

 

Om ett barn som kunnat gå ett år saknar ord.

 

Om barnet inte kan sätta ihop minst lika många ord

 som det är antal år gammalt.

En 2-åring bör alltså kunna sätta ihop 2 ord till en sats,

 en 3-åring 3 ord och 4-åringen bör kunna tala i flerordssatser.

 

Om barnet i 3-årsåldern är svårförståeligt för utomstående.

 

Om barnet i 5-6- årsåldern fortfarande har svårigheter med grammatiken eller uttalet.

 

Alltid om barn är ängsliga för att tala eller om föräldrarna oroar sig.


 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards