Mariaslekrum

Barn är nyfikna.

Av Maria - 2010-09-25 19:11

 

Barn är nyfikna, fulla av upptäckarglädje och ivriga att lära sig nya saker.

Det vet alla. Maria Montessori såg lite till.

Hon upptäckte att barns utveckling följer ett mönster

som är lika för alla barn.

Maria Montessori fann att barn under sina olika  mognadsstadier

är speciellt mottagliga för olika slags kunskap.

 

Hon utvecklade pedagogiska metoder för att stimulera barnen

under deras känsliga perioder.

Resultatet var häpnadsväckande.

Italiens första kvinnliga läkare Maria Montessori

hade skapat sin egen pedagogik: montessoripedagogiken.

 

Det handlar om att ta tillvara barnets spontana lust för arbete,

att låta det egna intresset vara motiv nog för att söka kunskap.

Barn har en avundsvärd förmåga att koncentrera sig på en uppgift.

Frihet att välja aktivitet och möjlighet att arbeta ostört

i egen takt är två av de viktigaste grundstenarna i Montessoripedagogiken.

 

För att möta barns behov av stimulans och aktivitet,

utvecklade Maria Montessori arbetsmaterial,

för alla tänkbara intressen och mognadsstadier.

Så gott som allt material fyller flera funktioner.

Lärarens uppgift är inte att förmedla kunskap utan att observera barnen,

vara lyhörd och uppmärksam på varje barns utveckling

och att ge den stimulans som svarar

mot varje barns mognad och intresse.

 

Läraren berättar, beskriver och klarlägger.

Hon vet var kunskap finns att hämta och visar

hur materialen ska användas.

Sedan gäller det att låta barnet arbeta själv med sin uppgift.

All onödig hjälp är ett hinder i barnets utveckling.

 

Vill ni veta mer om Maria Montessori och hennes pedagogik

står lärarna gärna till tjänst.

Ni kan även surfa in på sidor med montessorimaterial.

 

 

Barnet i centrum:

 

I vårt dagliga arbete utgår vi från barnets enskilda behov.

Vi ser till barnets alla behov, såväl till intellektet, det sociala,

fysiska och emotionella.

Vi vill ge alla barn en trygghet, glädje och lust att lära.

 

Miljön:

 

I vår verksamhet ska barnen kunna vara och arbeta i lugn och ro.

Miljön är strukturerad och barnanpassad.

Varje barn har frihet att välja en meningsfull sysselsättning

som ger barnet arbetsglädje och koncentration.
”Hjälp mig att hjälpa mig själv”:

Vi hjälper barnet att träna sig själv i det vardagliga livet.

Detta hjälper barnet att bli självständigt och få ett självförtroende.

 

Barn har ett stort rörelsebehov som vi tillgodoser med

att varje dag vara ute på vår gård eller närliggande miljö.

Inomhus ges barnen möjlighet till gymnastik, drama och rörelselekar.

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards