Vattenlek.
Utemiljön har ett rikt ut bud av vattenlek att erbjuda barnen.
Skogens vattendrag, sjöar, bäckar, åar och diken inspirerar till lek.
I omgivningarnas terräng finns det massor av spännade material
att kasta i vattnet.
Stora stenar som plumsar högt och sjunker snabbt,
grus som smattrar i vattnet, kottar, pinnar och barkbitar som flyter.
Regniga dagar blir både förskolan och skolans gård full
av härliga vattenpölar att plaska i,
där barnen kan hälla i och ur hinkar och formar,
genom trattar och slangar.
Vattnet blandas med sand och jord till välling liknade konsistens
och med mer sand och jord bildas lera som de kan gräva i
och gegga med, krama till bollar och göra tredimensionella
skapelser av.
Det finns öändliga möjligheter att utveckla vattenleken
och utforska vattnets egenskaper utomhus.
Vattenlek får inte begränsas till regniga dagar.
Under torra perioder och vintertid när allt vatten är fruset måste
förskola och skolan se till att skapa möjligheter för barnens
experimentella lek med vatten.
Sommardagarnas torra sand måste vattnas.
I stora bassänger på gården eller i våtrum kan barnen göra
stimulerande erfarenheter med hela kroppen.
De barn som inte lockas att kliva i med hela kroppen
i en bassäng bör få möjlighet att leka med vatten i
stora och små baljor eller vid handfat.
Se till att halkskydd ligger på golvet
så att de inte ramlar och slår sig.
Vintertid är även sandlådan frusen och sanden betonghård.
Ge barnen tillgång till lek med vatten även vintertid
så att de kan vidareutveckla sin lek.
Det finns särskilda sandbord för inomhusbruk,
men en stor plastbalja med fuktig sand fungerar också bra.
Placera sandbord/balja på en stor vaxduk i ett avskilt
utrymme eller i våtrum för att hindra sanden från att spridas överallt.
Material till vattenlek.
* Skålar, muggar, burkar och mått av plast i olika form och storlek.
* Ursköljda plastflaskor (ketchup, schampo m.m)
* Tratar och durkslag.
* Plastslangar och plasrör i olika dimensioner att hälla genom.
* Sugrör att blåsa i.
* Svampar och tvättlappar.
* Vattenhjul.
* Vattenränna.
* Vattenkanna med och utan stril.
* Träbitar i oölika storlekar.
* Plastbåtar i olika storlekar och färger.
* Vattentåliga dockor att bada, gärna sådana som kan "matas"
med nappflaska och som kan "kissa".
* Plastbaljor att bada dockor och tvätta dockkläder i.
* Stenar i olika storlekar.
* Utomhus även naturmaterial som blommor, kottar, löv,
pinnar och gräs.
* Såpbubblor-småbarn kan vifta med "ögat"
eftersom de har svårt att blåsa en riktad luftstråle genom det.
Recept på såpbubblor.
Blanda 8 dl vatten
2 dl koncentrerat diskmedel
0,5 dl glycerol (finns att köpa på apotek)
och en nypa strösocker.
När man ska börja ett vattentema så beror det givetvis
vilken ålder det är på barnen.
Men om de är lite större barn så skulle jag
nog börja med att gå ut i skogen och kolla vad man ser
och vad som innehåller vatten.
Skulle nog också göra en frågeslinga om vatten
och se vad barnen kan.
Sen så har barnen själva massor med tips på vad
de skulle vilja göra när de "jobbar" med vatten.