Teman.
Så här kan man lägga upp temapass en stund
varje dag för barnen.
Dessa bör vara planerade och ledda av en pedagog.
Våra teman är:
Språk
Skogen/Omvärldskunskap
Matematik
Musik
SPRÅK
I de många samtalen i bl. a. leken mellan barn-barn,
barn-vuxen får barnet bl a möjlighet att utveckla sin språkliga och
sociala förmåga.
- Sagor
- Samtal
- Frågor & Svar
- Begreppsbildning
- Ordbilder
- Rim & Ramsor
- Sånger
- Räkning
- Olika fraser
SKOGEN/OMVÄRLDSKUNSKAP
I samspelet med naturen, andra människor,
sin närmiljö och att få möjlighet att lära genom sin egen förmåga,
får barnet möjlighet att bl a utveckla sin Natur/Existesiella-, Kroppslig/Kinestetiska-(motoriska), Interpersonella- (sociala)
och Intrapersonella (jag-känsla) förmåga.
- Jag/Du (socialt samspel)
- Kroppen
- Skogen/Naturens resurser
- Olika yrkesgrupper
- Grundrörelser
MATEMATIK
Genom att sortera, jämföra, se och känna på former och siffror
får barnet bl a möjlighet att utveckla sin logisk/matematiska förmåga.
- Begrepp (t ex en/flera, stor/liten, hög/låg)
- Former (t ex cirkel, triangel, kvadrat)
- Siffror (utseende och innebörd)
- Sortering
MUSIK
Genom att få sjunga, lyssna och uppleva musik och sånger
och få känna rytm, får barnet bl a möjlighet att utveckla
sin sociala jag-känsla, kroppslig/kinestetiska motoriskt, musikaliska
och språkliga förmåga.
- Sjunga
- Olika musikarter
- Tempo/Takt
- Ljud
- Instrument
- Rytmik/Rörelse
- Ljudnivåer