Förslag på aktiviteter.
Blås såpbubblor, bordtennisbollar, bomullstussar, pappersbitar, fjädrar.
Blås ut låtsasljus med den egna pekfingertoppen som veke,
först en puff, sedan ökande antal.
Blås i visselpipa.
Bubbla luftbubblor genom sugrör i vattenglas.
Suglekar med sugrör är stimulerande för munmotoriken.
Sug olika typer av vätskor från vatten till yoghurt.
Diskutera samtidigt hur smaken skiljer sig från varandra.
Andas in och andas ut så att revbenen vidgas.
Barnen sätter händerna mot revbenen och känner
efter hur de utvidgas då man andas in och hur de sjunker tillbaka
då man andas ut.
Axlarna skall inte stiga uppåt vid inandning.
Då barnen "andas rätt" är det dags att på utandningen ljuda olika språkljud. Detta går till så att barnen först ljuder så länge de kan
med ett enskilt språkljud, t.ex /sssss/ efter att ni andats in djupt.
Efter detta kan barnen ljuda stegvis under utandning,
/s/ - /s/ - /s/ - /s/ - /s/ - /s/.
Detta övar regleringen av luftströmmen.
Barnen håller händerna mot revbenen och känner att de/pumpar/,
jobbar då de ljudar stegvis.
Börja med väsljudet /s/ - det är lättast.
Fortsätt sedan med /z/ (surrande biljud), därefter /a/.
Exempel på ljud som är bra att använda i denna övning: /s/, /z/, /f/, /m/, /n/, /ng/, /l/, /r/ och utdragna vokaler.
Kombinera gärna med rolig fantasilek.
Utandningsmusklerna stärks,
så att jämn luftström är möjlig och utandningen är tillräckligt lång
för en god röstanvändning.
Andningen är ett viktigt grundmoment vid fonation (röstanvändning).