För att synliggöra matematiken i förskola i första hand för barnen
men även för föräldäldrarna och även andra i vår omgivning.
Här kommer några exempel man kan jobba efter:
Jämförelse-storlek, massa, längd och höjd.
* Para ihop skor, vantar, fingrar i fingervantarna,
tjocka eller tunna byxor, tröjor.
* Duka, räkna hur många som ska äta, hur många korvar,
potatisar? Vart man sitter i förhållande till varandra,
mängd, mat och dryck.
* Grupp med jämnåriga: Uppdrag med tärning.
(Material från "Matte ute och inne från och av Naturskolan).
* Mäter längd mot varandra, "större men yngre".
* Räkna flickor och pojkar.
* Slå tärning och göra formen med ett gummiband tillsammans.
* Man kan dra ett kort med en form och lägga t ex med pinnar.
* Olika stora sandkakor, kottar, pinnar, stenar.
* Gymnastik.
* Vid bakning väger, mäter vi.
* Pussel, pärlplattor som läggs efter bild (räkna färgerna).
* Musik och dans.
* Sortera leksaker - iställrt för att "städa".
* Sortera kläder (Tvätt).
Mönster:
Av- och påklädning:
* Prickar på stövlar
* Randig jacka
* Mönster ut eller in
* Mönster när man får in höger och vänster (sko eller vante).
* Mössa - lappen bak.
* Ställa stövlar i rad
Matsituationen:
* Dukning (bestick, tallrik, glas på rätt ställe).
* Matuppläggningsmönster (tallriksmodellen).
* Färger på mat/grönsaker
* Turordningsmönster bland maten.
Enskilt:
* Rita och måla
* Allt pyssel blir ett mönster
* Allt skapande
* Färg/storlekssortera olika föremål (som björnar eller dinosariuer eller kanppar)
Gruppverksamhet:
* "Under hökens vingar kom"
* Vid samling - färg/mönster på strumporna får..."
* Gå i turordning till nästa aktivitet.
* Städning, sortera i rätt låda
Ute:
* Sandlådan
* Snön ex. Änglar
* Snölykta, lägg i ett visst mönster
* Skogen, lägga naturmaterial i mönster, hitta mönster i naturen.
Musik: Rörelsesånger, ramsor och dans
Drama: Kasperteater, rollspel (Petter och ahns fyra getter).
Rörelse: Gymnastik, rörelse och dans
Skapande: Färg/form, trolldeg, playdoo, snöflingor och pussel.
Teman: Alla gör lite till ett mönster.
Färger.
Barn 1-3 år.
* Av- och påklädning: Benämna vad kläderna har för färger.
* Matsituationen: Haklapparnas färger, matens färger, bestick, muggar - vilka hör ihop? Ex blå gaffel och blå kniv.
* Enskilt: Olika färger på papper eller pennor/kritor, sånger,
ramsor med färger, böcker med "färgteman" ex Petter och hans fyra getter.
* I grupp med jämnåriga: Färgpromenad - leta efter något i naturen som har samma färg som kortet.
Hund + koppel/ben som kortet.
Sortera träklossar.
Barn 4-5 år.
* Av- och påklädning: Alla som har något rött på sig, gör osv.
Bra vid "krånklade" barn som inte vill klä på sig.
* Matsituationen: Vilken färg har maten?
ENskilt: Sånger, rim, ramsor, böcker, spel och lekar.
Blanda färger - vad händer? Sortera efter färg.
* I grupp med jämnåriga: Sortera efter färg.
Synliggöra färger med hjälp av annat material.
Ex måla på snön.
* Siffror/bokstäver på vägg och leksaker.
* Färga vatten och frysa i sandlådeformer,
häng i julgran/träd.
Jämförelse Ålder-pris.
Barn 1-3 år.
* På- och avklädning: Två vantar, två skor, en mössa.
"Din overall är större än min" Vad kommer först, skor eller byxor.
"Strumplås" att det glipar, hur känns det om man inte gör det?
* Enskilt: Spela spel, ramsor, träna kroppsdelar, ärtpåsar att läggs på
olika kroppsdelar, även över och under.
* Leta former cirklar, trianglar, kvadrater både inne och ute.
* Grupp: Samling räkna hur många vi är, hur många är det tillsammans?
Hur många är sjuka? och hur många är lediga?
Hur många kottar? Hoppa jämfota.
* Ställa sig i en längdordning, ställa sig mellan, bakom, framför.
* Skogen: En lång/kort pinne, barr, stenar och löv.
Barn 4-5 år.
* På- och avklädning: Träna på att tänka efter i vilken ordning
kläderna ska kläs på.
Höger och vänster, Två vantar, en mössa och kläderna åt rätt håll.
Matsituationen:
* Hur många finns det vid bordet?
* Hur många bestick behövs?
* Vem sitter bredvid, mittemot, snett emot?
* Den äldsta i soffan, vem är äldst idag?
* Hur mycket finns det?
* Hur många får vi ta?
Ute:
En buske som är lika lång som du, Litet-stort,
långt-kort, varmt-kallt, torrt-vått, sött-surt, mest-minst.
Musik:
* Hur låter oilka instrument,Former.
Former:
* Utklippta former för att klistra.
Teaterlek:
Petter och hans fyra getter, Bockarna Bruse och Vanten.
Lägesord.
Barn 1-3 år.
* Träna genom att nämna ordningen när man klär på sig.
* Träna med ärpåsar, bakom, framör, under, hinderbanor.
Utomhus:
* Räkna soptunnor, hämta kottar, pinnar.
Längd på pinnar.
Dukning:
Tallrikar och glas.
Sortera träklossar.
Barn 3-4 år.
* Hämta saker som barnet tar ett kort.
* Sortera knappar, kapsyler.
* Sånger med former, kvadrat, triangel, cirkel, rekatngel.
* Turordning genom spel.
* Genom att titta på saker som händer i närmiljön.
* Genom lekar träna vardagen.
* Sång och musik/gymnastik, Huvud axlar, knä och tå.
När.
Barn 1-3 år.
* Av- och påklädning: Först toaletten, overallen före skorna,
sedan mössan, sist vantarna, vänta på sin tur, nu ska vi gå ut.
* Matsituationen: Nu ska vi äta, först tvätta händerna,
vänta tills potatisen kommer till dig.
Vänta på någon kompis innan du går från bordet.
Enskilt:
När kommer tomten?
Löven faller av träden, det blir kallt och snö - Då kommer tomten.
När kommer mamma?
Efter mellis.
Grupp:
* Sångsamling, turordning i sångpåsen,
vänta på din tur.
Tidsord:
Före, sedan, efter, innan, snart, strax, sist, först,
då, nu, idag, imorgon, igår, förut.
I skogen:
"Jag vill också upp på den stora stenen"
- När du kan klättra upp själv,
då får du vara där.
Barn 4-5 år.
Man använder tidsorden mer konkret tex:
Vänta en minut och se på sekundvisaren på klockan.
Man blir mer uppmärksam på att benämna matematiken
och mer medveten om hur mycket matte man har i det vardagliga livet.
Samla ihop ett gäng knappar i olika färger och storlekar
och låt barnen välja 5 stycken knappar var och använd
gärna nedan.
1. Lägg knapparna i storleksordning
2. Sortera knapparna i olika formhögar.
3. Jämnför olika knappar - likheter/skillnader.
4. Lägg lika många i två högar.
5. Räkna dem
Sortera knapparna i storleksordning.
Av: Maria Ersson.
Bild från clip-art.
Man måste vara om sig och kring sig i detta yrket.
Och ibland så dyker bara idee´rna upp.
Kom bara på att bokmärken finns ju i massor
även i sagoformer så varför inte göra magnetsagor
av dessa finna bokmärken tänkte jag.
Så sagt och gjort jag gjorde detta och barnen bara älskar dom.
Här kommer min första som jag delar med mig av
så att alla barn kan få glädje av detta.
Pippi Långstrumps pekbok.
1. Det här är Pippi Långstrump.
2. Här har vi Pippis pappa Efraim Långstrump.
3. Pippi har en häst som heter Lilla Gubben...
4. ...och en apa som heter herr Nilsson.
5. Hon har också två kompisar som heter Annika och Tommy.
6. Här är Annikas och Tommys mamma och pappa.
7. I staden där Pippi bor finns det två poliser.
Dom heter Kling och Klang.
8. Här sitter Kling och Klangs fruar på kafferep.
9. I staden finns det två bovar som poliserna måste jaga.
Dom heter Dunder-Karlsson och Blom.
10. Ibland måste Kling och Klang hjälpa Prusseluskan med
att få in Pippi på ett barnhem.
11. Men Pippi tycker att Villavillekulla är et hem för henne.
Och hon är ett Barn.
Alltså är det ett barnhem, så hon vill inte flytta,
säger hon bestämt och får sin vilja igenom.
Text av: Maria Ersson.
Bilderna är bokmärken från Astrid Lindgrens Pippi.