Mariaslekrum

Miner och känslor.

Av Maria - 2011-01-06 19:46

  

 

Miner och känslor.

 

Målsättningen är att uppmärksamma barn på olika miner för känslouttryck,
ledsen, glad, förvånad, arg, blyg, modig etc.
Leken varieras så att den är intressant för barnen.
Använd bilder som stöd för att förtydliga det känslouttryck som avses.
Använd gärna drama som uttrycksmedel.
 
Då barnen bekantat sig med begrepp för ansiktsuttryck

kan de dra bilder ur en hemlig påse,

mima vad bilden föreställer och låta de andra barnen

gissa vilket ansiktsuttryck som avses.

 

Prova också dessa exempel.

 


Gör lappar till barnen.

 

Som peka på olika kroppsdelar eller svara på en enkel fråga.

Exempel som kan göras är: Peka på öronen, peka på knäna,

hur många fingrar har du, vart är magen, vad gör du med foten

och vad använder du för att se/höra/lyssna m.m

 

Eller andra lappar kan vara med uppgifter:
Motsatsord: på lappen står det tex "stor".

Barnen ska då svara "liten".
Hög - låg, torr - våt, glad – ledsen m.m
Vad rimmar? Ritat tre saker på en lapp.

Två av sakerna rimmar med varandra,

 barnen ska säga vilka:

hatt + katt + sol, sjal + kål + ål m.m

 

Vilka ord börjar på samma bokstav?

Rita tre saker på ett papper,

två av sakerna ska börja på samma bokstav:

sol + skatt + hatt, fisk + fjäril + delfin m.m

 

Hitta saker-leken:

 

Ta kort på leksaker och material som finns på förskolan.

Så på samlingstunden får ett barn i taget

ta en bild och så måste de hämta det som är på bilden.
Exempel; tåg, penna, sax, docka, bil, toalettpapper,

en stövel m.m

 

En annan variant av leken här ovanför är att man kan

ge barnen ett ord som beskriver hur saken ska vara/se ut,

tex, hitta något som är stort, hitta något som är mjukt,

hitta något som är kletigt m.m

 

En tredje variant ar att barnen ska hitta något med en speciell färg.

Använd då en färgtärning.
Om man kastar och får färgen grön

ska barnen hitta något grönt, t ex en grön bil.

Om ett annat barn också får färgen grön måste han/hon

hitta något annat som är grönt, t ex en garnnystan eller en penna.

 

Lägg sex saker i en tygpåse.

Ha en tärning där varje sak är representerad (med bild eller bokstav).
Kasta tärningen och hitta saken i tygpåsen men utan att titta,

det är bara tillåtet att känna med händerna.

Använd djur, leksaker, köksredskap, etc.

                                                  


          .

Enkelt att göra är att letat fram lite bilder på clipart

och så kopiera man bilden på t ex en bil så att man får två stycken.

Sen formaterar man den ena bilen så att den får en annan färg,

så ska barnen kunna se skillnaden.

 

Flera exempel på bilder: en häst - många hästar,

en kille som leker med boll - en kille som leker utan boll
(retuscherade bort bollen).

 

 En traktor - samma traktor men spegelvänd,

en balettdansös med blå klänning - en balettdansös med rosa klänning,

en stor penna - en liten penna.

Och så vidare..."

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards