Ja. här går allt sin gilla gång.
Alla i familjen är på bättringsvägen nu i förkylningen.
Den satt i väldigt länge.
Först så fick jag i en vecka
sen L-A i två veckor och in på hans andra
vecka så fick Tilde det, asså nu i veckan när det
var sportlov.
Men hon vart sjuk redan på fredagkväll innan sportlovet
så hon var frisk nu i helgen.
Som tur var eftersom hon hade sitt kalas på Drakborgen
för sina tjejkompisar.
Hon och de hade hur kul som helst och jag kan nog lova att
alla sov gott natten som varit.
De var hur svettiga som helst och helt slut hela dom.
Det vart väldigt lyckat iallafall och det är huvudsaken.
På tisdag far vi upp till Umeå för L-A ska spränga sin
njursten på 8 mm.
Och hur det ser ut i gallan ska vi väl inte prata om där är
det ett ormbo av stenar.
Läkaren såg inte ens på röntgen hur många det var,
det var som ett getto.
Men det är bara njurstenen som ska göras nu.
Så hoppas det går bra bara.
Idag har jag mest suttit och jobbat på datorn inför föräldrasamtal
som vi snart ska ha på förskolan.
Det tar sin lilla tid och är man så dum som mig
som sparar det till sista minuten så får jag faktiskt skylla mig själv.
Så det så.
Sen så vill jag tacka för all respons som jag får både på mail och är på bloggen.
Jätteroligt att ni tycker om det som finns här i mina små rum.
Och hoppas ni som har mailat om böckerna läser detta nu,
ni kommer att få bilderna på mail under veckan.
Hade hoppas att jag skulle hunnit med det idag,
men har inte det.
Men dom kommer.
Och ni som har skrivit kommentarer och gästinlägg
tusen tack och jag är så dålig på att svara så det är inte klokt.
Men jag är inne på era bloggar varje dag,
men nu är det dax att skärpa sig så hoppas
att jag kan ta mig i kragen och göra det nu då.
Nu önskar jag er en trevlig vecka och en riktigt godnatt
så höres vi.
Kram.
//Maria.
Våren den gillar jag.
Mel: Det lilla ljus jag har
Våren den gillar jag
För det blir ju så soligt idag
Våren den gillar jag
För det blir ju så soligt idag
Våren den gillar jag
För det blir ju så soligt idag
Sol idag, dag, dag, sol idag
Av: Tilde Ersson.
NU ÄR DET PÅSK IGEN.
Melodi: Nu är det jul igen....
Nu är det påsk igen, nu är det påsk igen
På påsken vill jag äta godis.
Nu är det påsk igen, nu är det påsk igen
På påsken vill jag äta godis.
Choklad är jättegott och ägg är jättegott
och.......
.....marsipan det är väl godkänt,
Choklad är jättegott och ägg är jättegott,
och ........
.....marsipan det är väl godkänt!
Handhöna och tupp.
Gör så här:
Måla handflatan med gul färg.
Tryck med handen på pappret.
Rita näbb, öga, kam och ben med penna eller smal pensel.
Tuppen är gjord på samma sätt, men med olika färgar på fingrarna.
Kompisar och konflikter.
Små barn som leker kommer ofta i konflikt med varandra.
Detta förekommer både hemma och på förskolan.
Som pedagog jobbar man med konflikthantering dagligen.
Här läggs också grunden för barns empatiutveckling.
Även vi vuxna kan ha svårt att sätta oss in i hur
andra personer tänker i en konflikt.
Bråkar man själv med någon så är det lätt att bara se
det från sin egen synvinkel.
På många förskolor tvingar man inte barnen
att säga förlåt utan att mena det.
Ofta jobbar man med att barnen ska göra förlåt istället.
Lär barnen att det inte är ok att slåss.
Göra Förlåt.
Lär barnen att göra förlåt istället för att säga förlåt.
Att barnen säger förlåt utan att mena det löser inga konflikter.
Så här kan en konflikthantering gå till på en förskola:
Två barn börjar slåss och en pedagog ingriper
och frågar barnen vad det är som har hände?
För att barnet ska slippa känna skuld skäller man inte på ett barn.
Barnen svarar då kanske:
- Han tog min bil! Jag hade den först.
Här är det viktigt att lyssna på barnen och förstå varför barnet gjorde så.
Pedagogen kan tex då säga:
-Behövde du också en bil i leken?
Där finns fler bilar.
Eller fråga barnen hur dom tycker att konflikten ska lösas.
Visst kan man bli arg men man får lära barnen att inte slåss.
Barnen behöver hjälp av pedagogerna
för att kunna se kompisens perspektiv i konflikten.
Låt barnen tänka efter hur man kan lösa konflikter.
Har barnen några förslag på hur vi gör om båda vill ha bilen?
Vad tycker du?
För att göra förlåt behövs en aktiv handling som ger barnet
en möjlighet att ta ansvar för sina egna handlingar
istället för att bara säga förlåt.
Frågor som du kan ställa till barnet:
*Hur tycker ni att vi ska göra nu?
*Hur kan du göra det bra igen?
*Hur kan du hjälpa din kompis att bli glad igen?
Ge inte barnet färdiga lösningar.
Barnen är kompetenta och behöver tillfälle att tänka efter.
Barnen lär sig inte att göra rätt av att bli straffad när man gör fel.
Pedagogerna måste hjälpa och visa barnen hur man löser konflikter,
så att barnen på sikt kan lösa dom själva.
Lär barnen att man inte behöver tycka samma för att bli vänner.
Det är ok att ha konflikter men det är inte ok att slåss.
När barnet har kommit längre i sin utveckling
att lösa konflikter kan pedagogen säga:
Jag ser att ni är arga och ledsna på varandra.
Prata med varandra i lugn och ro tills det känns bra.
Istället för att säga förlåt kan barnen göra förlåt.
För att göra förlåt kan barnet göra något
snällt tillbaka till sin kompis.
Fråga barnet hur du kan göra kompisen glad igen?
Låt barnen tänka efter utan att den vuxna ger färdiga svar.
Låt barnen ställa samma fråga till varandra.
Visa inte att du har tagit någons parti.