Jag anser att det är mycket viktigt att vi föräldrar verkar
för att mobbing inte ska få förekomma på våra skolor och arbetsplatser.
Det är av yttersta vikt att vi som förälder inte blundar för
att även våra egna barn kan vara mobbade och mobbare.
Det värsta är när man i ett samtal mobbare och mobbade mellan hör
föräldrarna säga "inte min son/dotter".
Det är att blunda för verkligheten.
Detta ämne ligger mig väldigt nära nu,
av olika anledningar här hemma.
Ni kommer säkert att få veta mer men inte just nu.
Mobbing fakta:
Varje år tar flera barn livet av sig för att det blir mobbade.
Mobbarna är i de flesta fall själva mycket rädda och osäkra.
I Sverige tar man generellt mer hänsyn till mobbarna
än till mobbingoffret.
67% av alla vuxna idag anser sig ha blivit mobbade som barn.
Vad är mobbing?
Mobbing föreligger när en elev upprepade gånger blir utsatt för
negativa handlingar från en eller flera elever.
Direkt mobbing innebär att en elev utsätts för fysiska angrepp
som slag, knuffar och sparkar.
Indirekt mobbing innebär att en elev hålls utanför gemenskapen
och inte får vara med, s.k utfrysning.
Mobbing kan även innebära att en elev ständigt
får sina kläder gömda eller utsätts för andra former av förnedring.
Hur vet man om mobbing förekommer?
Om ditt barn verkar vantrivas i skolan och är ovlillig att gå dit,
skapa en dialog med ditt barn.
Varför känner han/hon så?
Det är bättre med ett öppet förhållande förälder/barn
för att kunna stoppa mobbing.
Det är vanligt att barn blir mobbade väldigt länge
innan föräldrarna märker någonting.
Mobbing förekommer överallt.
Har du ett barn som blir mobbat?
Om du vet eller misstänker att ditt barn blir utsatt för mobbing,
tveka då inte att kontakta skolan.
Klassläraren, som är den på skolan som känner ditt barn bäst,
bör lämpligen kontaktas först.
Det är skolans uppgift att skapa en harmonisk miljö för ditt barn på skoltid.
Har du ett barn som mobbar?
Det är inte lätt att ta till sig att ens barn mobbar andra.
Det kan finnas flera orsaker till detta,
oavsett vad orsaken är måste vi hjälpas åt att reda ut problemet.
Tycker du som förälder att det är svårt att veta hur man går tillväga,
kontakta då läraren eller om det finns en mobbing grupp på skolan.
De kan möjligen vägleda och hjälpa till.
Barn är nyfikna, fulla av upptäckarglädje och ivriga att lära sig nya saker.
Det vet alla. Maria Montessori såg lite till.
Hon upptäckte att barns utveckling följer ett mönster
som är lika för alla barn.
Maria Montessori fann att barn under sina olika mognadsstadier
är speciellt mottagliga för olika slags kunskap.
Hon utvecklade pedagogiska metoder för att stimulera barnen
under deras känsliga perioder.
Resultatet var häpnadsväckande.
Italiens första kvinnliga läkare Maria Montessori
hade skapat sin egen pedagogik: montessoripedagogiken.
Det handlar om att ta tillvara barnets spontana lust för arbete,
att låta det egna intresset vara motiv nog för att söka kunskap.
Barn har en avundsvärd förmåga att koncentrera sig på en uppgift.
Frihet att välja aktivitet och möjlighet att arbeta ostört
i egen takt är två av de viktigaste grundstenarna i Montessoripedagogiken.
För att möta barns behov av stimulans och aktivitet,
utvecklade Maria Montessori arbetsmaterial,
för alla tänkbara intressen och mognadsstadier.
Så gott som allt material fyller flera funktioner.
Lärarens uppgift är inte att förmedla kunskap utan att observera barnen,
vara lyhörd och uppmärksam på varje barns utveckling
och att ge den stimulans som svarar
mot varje barns mognad och intresse.
Läraren berättar, beskriver och klarlägger.
Hon vet var kunskap finns att hämta och visar
hur materialen ska användas.
Sedan gäller det att låta barnet arbeta själv med sin uppgift.
All onödig hjälp är ett hinder i barnets utveckling.
Vill ni veta mer om Maria Montessori och hennes pedagogik
står lärarna gärna till tjänst.
Ni kan även surfa in på sidor med montessorimaterial.
Barnet i centrum:
I vårt dagliga arbete utgår vi från barnets enskilda behov.
Vi ser till barnets alla behov, såväl till intellektet, det sociala,
fysiska och emotionella.
Vi vill ge alla barn en trygghet, glädje och lust att lära.
Miljön:
I vår verksamhet ska barnen kunna vara och arbeta i lugn och ro.
Miljön är strukturerad och barnanpassad.
Varje barn har frihet att välja en meningsfull sysselsättning
som ger barnet arbetsglädje och koncentration.
”Hjälp mig att hjälpa mig själv”:
Vi hjälper barnet att träna sig själv i det vardagliga livet.
Detta hjälper barnet att bli självständigt och få ett självförtroende.
Barn har ett stort rörelsebehov som vi tillgodoser med
att varje dag vara ute på vår gård eller närliggande miljö.
Inomhus ges barnen möjlighet till gymnastik, drama och rörelselekar.
På denna tråd du räknar rätt.
En fågelunge blir... Ett.
Nu kommer en till. Vad blir det då?
En unge och hans bror är.. Två.
Sitt still på tråden, får jag be
hörs liten röst till fåglar... Tre.
Det är en vilsenkommen myra
som väldigt gärna vill bli... Fyra.
Nu kommer mamman, det blir... Fem
En duva bjuder sen på kex
det räcker bra till alla... Sex.
Som tvätt på tork, här hänger nu
en fladdermus som nummer... Sju.
En märarlarv syns tråden måtta
hon åmar fram till platsen... Åtta.
Sen dyker pappan upp från bio
och när han landar blir dom... Nio.
Nu är det mörkt, som natt i Rio
med månen räknar vi till... Tio.
Vi ska meta.
(mel: Gubben Noa).
Vi ska meta, vi ska fiska
vi ska ut på sjön.
Flytvästarna är på
vi i båten skall gå.
Vi kan simma, vi kan simma
det är bra ändå.
Text: Maria Ersson.
Gud vad härligt!
Med helg.
Imorgon så ska jag på kurs på fm
hjärt och lungräddning,
sen till jobbet vid ca 12.30 och jobbar till 16.30
sen så ska jag ladda upp mig med femiljen i helgen.
Sen på måndageftermiddag så far vi till Söråkers herrgård
och har trevligt på eftermiddagen och kvällen.
Vi är fem förskolor som ska fara.
Men på tisdagen börjar allvaret då är det
planeringsdag och mycket jobb som ska göras.
Det jag gruvar mig för är att sova borta på natten
utan Tilde. Både hon jag tycker inte om detta,
men som tur är så blir det inte ofta vi sover ifrån varandra.
På tisdagkväll kommer det att bli mycket gos det kan jag tala om i allafall.
Ha en härlig helg nu.
Kram.
//Maria.