Blommor av händer och fötter.
Detta är lätt att göra även för de allra minsta barnen.
Måla barnens ena hand och tryck den och gå sen och tvätta av den,
innan ni tar nästa hand.
Sen målar ni sidan av ett finger med grönt och drar den neråt,
så blir de stjälken.
Och sedan är det fötterna kvar och där gör ni likadant som'med händern
så har ni vackra blad till blomman också.
Sen lite gräs till också och det görs lika som med stjälken.
Handavtryck hjärta.
Om ditt barn gör ett hjärta av handavtryck,
så kommer den bli din för evigt!
Passar bra till Alla hjärtans dag eller Mors dag
och en underbar suvenir också.
Du behöver:
Rosa och lila färg
Papper
Instruktioner:
Att hålla fingrarna ihop,
tryck ut ett handavtryck av lila färg på mitten av papperet.
Med den andra handen lägger man det andra handavtrycket
av rosa färg som överlappar fingrar med lila handavtryck.
Barns utveckling.
På detta område smyger sig ibland in en konkurrens.
Vilket barn kryper eller går först,
vems barnbarn har störst ordförråd, vem kan läsa och räkna?
Så kan jämförelser fortsätta år ut och år in.
Barns utveckling sker lite i upp- och neretapper.
Gott råd att följa.
Använd sunt förnuft när det gäller barns utveckling
och vid tvivel kontakta barnavårdscentralen, BVC.
Småbarnets utveckling:
1-2 år.
Kan gå obehindrat.
Börjar springa.
Kan sparka boll.
Klättrar på möblerna och tar sig ner från en stol utan hjälp.
Går upp och ned i trappor.
Börjar använda den ena handen mer än den andra.
Kan stapla byggklossar på varandra.
Ritar och målar på papper.
Äter själv och kan hålla skeden själv.
Känner igen sig själv i spegeln.
Börjar förstå "rätt och fel".
Börjar kunna känna empati.
Imiterar andras beteende.
Leker rollekar.
Uppskattar mer och mer samvaro med andra barn.
Börjar trotsa föräldrarna.
Använder sig ofta av orden jag, mitt och min.
Förstår namn på handlingar eller föremål som t.ex lampa, kasta, boll.
Använder ljudhärmande ord som t.ex ”mu” och ”bää.”
Kan sätta ihop tvåordsmeningar.
Pekar på ett föremål eller en bild när du nämner dess namn.
Följer enkla instruktioner.
Använder ord för att uttrycka behov.
2-3 år.
Springer och börjar sparka på en boll.
Kan gå upp och ner i en trappa med ett ben på varje steg.
Cyklar på en trehjuling.
Kan rotera handen.
Skruvar av och på lock.
Leker låtsaslekar.
Lägger pussel med tre till fyra bitar.
Sorterar saker efter storlek och färg.
Använder och börjar förstå ord som mitt och ditt.
Börjar leka med andra barn.
Tycker om rutiner.
Ger tydligt uttryck för känslor.
Kan säga meningar med tre till fem ord.
Använder pronomen som jag, du, mig, vi, de.
Kan göra sig förstådd.
Kan förstå tre uppmaningar i en och samma mening.
Börjar förstå skillnaden mellan olika prepositioner som på,
i, under och över.
3-4 år.
Kan gå baklänges.
Kan oftast klä på sig själv.
Kan nästan sparka boll.
Kan nästan kasta boll.
Går upp och ner för en trappa utan att hålla i sig.
Börjar skriva bokstäver.
Lägger pussel med sex bitar.
Kan de vanligaste färgerna.
Kan räkna två till tre föremål.
Leker rollspel.
Obekanta saker kan bli till monster.
Har svårt att skilja mellan verklighet och fantasi.
Kan berätta kortare sagor och historier.
Börjar få en uppfattning om tid och rum, nu, snart, senare.
Förstår skillnaden mellan lika och olika.
4-5 år.
Kan stå och hoppa på ett ben utan stöd några sekunder.
Kan balansera.
Slår kullerbyttor.
Klättrar utan problem.
Gungar själv i en gunga.
Kan skriva några bokstäver.
Kan rita föremål.
Klär av och på sig kläder.
Klarar för det mesta toalettbesöken.
Använder kniv och gaffel.
Trär pärlor på snöre.
Kan räkna till tio.
Kan skilja på olika färger och namnge dem.
Börjar få en tidsuppfattning.
Härmar ofta andra barn.
Är medveten om sitt kön.
Kan skilja på fantasi och verklighet.
Kan sitt namn och sin adress.
Kan återberätta sagor.
Använder längre meningar.
Använder sig av futurum när det talar om framtiden.
Kan använda prepositioner, på/i/under, då/bakom/före/framför.
Börjar kunna argumentera för sin sak.
Glada gummistövlar.
Nu när hösten är här och gummistövlarna ska fram
så brukar man ju upptäcka att dom är för små
och nya behöver inhandlas till barnen.
Då kan man ju använda de gamla till annat
om man inte har något mindre syskon som ska ärva då förstås.
Här kommer lite tips på vad som kan göras:
Gummistövlar är verkligen på modet
just nu bland både vuxna och barn.
Det finns en uppsjö av olika mönster
och färger i handeln,
men roligast är att själv få dekorera
sina stövlar och vara helt ensam om sin design.
Som du ser så kan man ju göra en stövel till
pennställ. Bara fantasin sätter gränser.
Du kan dekorera stövlarna med
hobbytuschpennor som är mycket
lätta att måla med och de fäster bra
på materialet.
Färgerna är vattenburna, täckande
och permanenta när de torkat.
Se till att stövlarna är helt rena – tvätta av dem med
lite vatten och diskmedel och låt dem torka. Lägg
ett skyddspapper eller plast på arbetsbordet.
Sedan är det bara att sätta igång och måla!
Jättekul att ha dekorerat sina egna gummistövlar!
Det är även bra att ha skrivit sitt namn på dem,
så att alla vet var de hör hemma.
Hobbytuschpennorna
passar också bra till att måla
på papper, kartong, trä, gips,
terrakotta m.m
Finns att köpa på hobbyaffärerna.